Úvod Kyklop od IS Model

Kyklop od IS Model

 

V 70. letech minulého století byly v tehdejší ČSSR vyrobeny dva prototypy motorových lokomotiv T 499.0 přezdívaných Kyklop. V těchto dnech přišel na trh i velmi zdařilý model této zajímavé lokomotivy. Více se jak o předloze, tak i o modelu dozvíte v následujícím článku.

Historie

 
Celkový pohled na lokomotivu  

Základy lokomotiv řady ČSD T 499.0 (od roku 1988 řady 759) byly položeny v projekční kanceláři firmy ČKD Praha na přelomu 60. a 70. let minulého století. Jednalo se o silnější a rychlejší lokomotivy než ty, které byly do té doby v ČKD vyráběny.

V roce 1974 byl dokončen první prototyp T 499,0001 a nejprve byl testován na zkušebním okruhu ve Velimi. V lednu 1975 následoval druhý vzorek - lokomotiva T 499,0002. Ve své době představovaly světovou špičku ve výrobě motorových lokomotiv. Byly vybaveny dieselelektrickým přenosem výkonu a poháněny nejmodernějšími stejnosměrnými motory. Podvozky byly vybaveny pružinami Flexicoil. Na lokomotivy bylo dosazeno elektrické vytápění, elektrická odporová brzda a regulátor ARR, pomocí kterého bylo možno řídit tahovou sílu, a cílové brzdění. Díky tvaru karoserie a velkému čelnímu reflektoru dostaly lokomotivy přezdívku Kyklop.

Při zkušebních jízdách na zkušebním okruhu bylo dosaženo rychlostí až 176 km/h. Druhá lokomotiva byla občas vyzkoušena na rychlíku "Ostravan" mezi Prahou a Bohumínem. Přes úspěšné zkoušky se sériová výroba nikdy nerozběhla. Bylo to jednak kvůli vysoké váze a tím nápravovému zatížení lokomotivy a jednak díky rychle postupující elektrizaci hlavních tratí v tehdejší ČSSR.

 
  Čelo lokomotivy

Oba prototypy byly přiděleny roce 1977 do Děčína, kde byly použity pro přepravu těžkých nákladních vlaků. Tato služba probíhala alespoň pro T 499.0002 bez větších problémů. Po roce 1979 byly převedeny zpět na železniční zkušební okruh ČSD, kde sloužily jako zkušební vozidla. Lokomotiva T 499.0001 byla po požáru v roce 1989 zrušena a demontována. T 499,0002 byla převedena do Nymburka a později do Bohumína, kde je dodnes. Od roku 1994 má statut muzeální lokomotivy ČD.

Model

Model Kyklopa vyrábí firma IS Model. Tento výrobce se u našich modelářů zapsal v poslední době podařenými modely lokomotiv T679.0/T678.0, přezdívanými Pomeranč.

Pojezd

 
Podvozek vozidla  

Šasi modelu je vyfrézováno ze železa. Díky tomu a díky silnému motoru od firmy Roco model disponuje značnou tažnou silou. Podvozky vycházejí se sériových dílů firmy Roco, výrobce samozřejmě dosadil svoje masky. Mezi podvozky jsou umístěny nádrže a vzduchojem. Za zmínku rovněž stojí modelové znázornění pískovacích hadic. Motor je k pojezdu přitlačován deskou plošných spojů, na které je konektor digitálního rozhraní dle NEM652.

Karoserie

 
"Vnitřnosti" modelu  
 
  Vnitřek kastle modelu. Všimněte si čistoty zpracování!

Celá karoserie je vyrobena z leptaného mosazného plechu. Díky této technologii jsou její stěny tenké, pevné a na povrchu jsou perfektně zpracované všechny detaily, jako jsou různé žaluzie a větrací otvory. Při pohledu a „rubovou“ stranu zaujme čistota zpracování. Všechny spoje jsou poctivě spájené, nikde nenajdete ošizená místa pomocí vteřinového lepidla, Na skříni jsou připevněny kinematiky výměnného spřáhla. Model je vybaven přepínatelným vnějším osvětlením 3x bílá/ 2xčervená.

Jízdní vlastnosti

Model se v analogovém režimu rozjíždí při napětí 2V. Při maximální rychlosti má po vypnutí proudu dojezd 21 centimetrů.

Cena

 
  Pohled na propracovanou střechu modelu.

Zájemci mohou objednat jeden ze dvou prototypů a to každý ve dvou provedeních: Základní analogová verze stojí 850,- Euro (23.545,-Kč). Zvuková digitální verze pak 1000,-Euro (27.699,-Kč). Všechna provedení je možno objednat v našem obchodě.