Úvod Hotové kolejiště od firmy Noch

Hotové kolejiště od firmy Noch

Firma Noch, sídlící v jižní části Německa v malebném městečku Wangen im Allgäu, je známá všem, kdo se zajímají o stavbu kolejiště či diorámatu z kvalitních materiálů. Nemalou část jejich široké nabídky tvoří hotová kolejiště. Ta jsou určena hlavně pro ty, kteří chtějí ve velice krátkém čase vybudovat domácí kolejiště. Měli jsme možnost navštívit výrobní závod a díky tomu vás seznámit s tím, jak takové kolejiště přichází na svět. Základem každého hotového kolejiště firmy Noch je plastová deska příslušné velikosti o tloušťce přibližně 5 milimetrů.

 

 
 

 

Deska je zpracována na lisu, který sestává z pohyblivého spodního dílu, na kterém je připevněna ručně vyrobené matrice a horní pevné části, do které se vkládá plastová deska. Každý typ kolejiště má svojí matrici.

 

 
 

 

Obsluha vloží desku do lisu.

 

 
 

 

Ve stroji je deska upevněna ocelovým rámem.

 

 
 

 

Na desku se začne foukat horký vzduch tak dlouho, až je plast měkký. Aby se v celé ploše nepropadl, je pod vzduch foukán i pod něj, takže plast vlaje jako textilní vlajka ve větru.

 

 
 

 

V pravý okamžik se naráz vysune pneumaticky poháněná pohyblivá část s matricí a změklá plastová deska okopíruje tvar matrice. Aby byl tvar co nejpřesnější, jsou v matrici vzduchové otvory, ze kterých je při pohybu vzhůru naráz vysát vzduch. Vznikne tak podtlak a změklý plast dokonale přilne k matrici. Na problematických místech je navíc plast přitlačen shora mechanicky.

 

 
 

 

Po pár minutách plast zchladne natolik, že je možno polotovar kolejiště vyjmout z lisu. Každých deset minut může obsluha vyjmout jeden výlisek. Na dalším pracovišti jsou vyřezány tunely a přístupové otvory do problematických míst a kolejiště je vybaveno jednoduchým laťkovým rámem.

 

 
 

 

Z truhlárny putuje kolejiště do lakovny, kde nejdříve získá béžový základní nátěr. Dále jsou nabarveny skály, tunelové portály, podklady silnic a tratí, plochy pod domečky a vodní plochy a toky.

 

 

 

 
 

 

Po zaschnutí všech barev je možno kolejiště zatravnit. To obstarávají dvě zručné pracovnice, které na všechna místa, kde poroste tráva, nanesou příslušnou vrstvu lepidla.

 

 
 

 

Když jsou všechny plochy správně natřeny, je možno aplikovat travnatý posyp. To se provádí na speciálním stroji, kterým na válečkové dráze kolejiště pomalu projede. V rámu je vytvořeno elektrostatické pole a zároveň je na něj sypána statická tráva. Ta vlivem elektrostatického pole při dopadu nelehne, ale zůstane realisticky naježená.

 

 
 

 

Posypané kolejiště se nechá chvilku stát, aby mohlo lepidlo zaschnout.

 

 
 

 

Následně se oklepe nepřilepená tráva. Ta se mimochodem „recykluje“ – vrací se šnekovým dopravníkem zpět do násypky v horní části zatravňovače.

 

 
 

 

Kolejiště jsou po úplném zaschnutí lepidla vybavena návodem a podkladními díly pro trasy skryté v tunelech.

 

 
 

 

Hotové výrobky jsou důkladně zabaleny do beden a čekají na své odběratele.