Úvod Norimberk 2014 - I.část

Norimberk 2014 - I.část

V tomto týdnu jsme se zúčastnili v pořadí již 65. Veletrhu hraček v Norimberku. Přestože veletrh stále ještě běží, jako tradičně chci shrnout postřehy pro ty z vás, kteří neměli možnost se této v oblasti modelů nejvýznamnější akce zúčastnit.

Podle oficiálních statistik je počet vystavovatelů stejný jako v roce 2013. S tím je možno po projití halou 4A a 7, kam to návštěvníky za našeho oboru nejvíce táhne, potvrdit. Oproti loňskému roku nijak výrazně nepřibylo ani neubylo stánků. Zato o návštěvnících se to tak říci nedá. Veletrh jsme navštívili ve čtvrtek a v pátek a příliš tlačenice jsme nezažili – tedy ne, že by po tom člověk nějak výrazně toužil. Asi je opravdu pohodlnější sledovat dění zpoza obrazovky počítače i když s mírným zpožděním.
    Počet prezentovaných novinek není nijak dramaticky odlišný od loňského roku – v tomto směru se žádná revoluce nekoná. Co je ale pro naše modeláře pozitivní – na trh přijde v letošním roce poměrně dost modelů pro naše české modeláře. A tak se, myslím, máme na co těšit. I nadále platí povětšinou to, že výrobci nejsou ochotni vytvářet výrazné skladové zásoby modelů a proto pokračují v nastoupené strategii – vyrobí „o něco více“, než si obchodníci objednají a netají se tím, že dovyrábět se nebude. Proto stejně jako vloni doporučuji v případě zájmu o jakýkoliv model předobjednávat a nečekat, až přijde na trh. Nemusí se dostat na každého.
    Velké množství katalogů a materiálů, které jsme na veletrhu dostali, se snažíme co nejrychleji zpracovávat a novinky postupně zařazujeme do našeho e-shopu.  Objednávku není nutno realizovat jen přes e-shop, ale je možno objednat i telefonicky, či e-mailem. A co jsme tedy viděli?

A jako každý rok si jen dovoluji poznamenat, že není mým cílem cokoliv hodnotit, ale pokusím se vám shrnout postřehy, které jsou alespoň z mého hlediska nejzajímavější.

 

Abrex

V loňském roce nabral Abrex druhý dech přicházel postupně s novinkami v průběhu roku. Věřme, že tomu bude i nadále. Z tohoto pohledu jsme na jejich stánku žádné překvapení nezažili.

 

ACME

Italský výrobce je pravděpodobně s výkonem českého trhu spokojen, neboť pokračuje v nastoupeném trendu a uvede řadu modelů. V září bude vyrobena asi nejzajímavější verze dvousystémové lokomotivy ES 499.0 v klasickém modro-krémovém nátěru pod katalogovým číslem 60332, resp. její zvuková verze 69332. Stejnou lokomotivu si budete moci koupit již o dva měsíce dříve ve slovenské červeno-bílé verzi v VI. epoše a to tradičně analogovou (60331) a zvukovou (69331). Jako další novinku uvádí A.C.M.E. elektrickou lokomotivu řady 151 v barevném provedení Najbrt – analogová verze pod katalogovým číslem 60337, zvuková pak 69337. Termín vyrobení však zatím není známý. Stejně je na tom i loňská novinka – lokomotiva 151 v oranžovém provedení ČEZ. Jako důvod zpoždění uvádí výrobce u tohoto modelu absenci podkladů pro tisk. A aby měly „Banány“ a „Krysy“ co tahat, vyrobí A.C.M.E. v červnu lůžkový vůz WLABmee – katalogové číslo 52950. Již vyšlé soupravy osobních vozů bude možno obohatit o dvoudílný set zeleno-bílých vozů ČD v V.epoše BDmee a Bmee – katalogové číslo 55097 a o dva jednotlivé vagóny 2.třídy Bmee – katalogová čísla 52921 a 52922. V provedení Najbrt bude již v dubnu možno zakoupit stejný vůz pod katalogovým číslem 52923 a ve stejnou dobu rovněž v „Najbrtu“ BDmee – katalogové číslo 52933. Před vánoci přijede z Itálie nejprve dvojdílný set osobních vozů 1. a 2.třídy Bhee a Ahee pod katalgovým číslem 55112 a následně červeno-bílé vozy Apee 1.třídy (52961) a Bpee 2.třídy (52971).

Skříně na Bmee jsou již hotovy Expozice českých modelů Novinky 52921 a 52922

 

Artmaster

V blízké době rozšíříme naší nabídku o jejich modely a příslušenství, zaměřené na vojenskou tématiku z 2. světové války a to nejen z okruhu železnice, ale i lodí a pozemní techniky, různé komponenty opevnění, propisoty a další doplňky ve velikosti H0, v menším množství pak ve velikosti „0“.

 

Auhagen

 Stejně jako vloni nenabízí výrobce z blízkého Marienbergu příliš mnoho novinek v oblasti stavebnic budov. V novinkách se objevují spíše doplňky. Jim vévodí vybavení strojní dílny s parním bucharem kat.číslo 80109. Do nabídky budou  zařazeny další díly stavebnicového systému BAUKASTEN, jako jsou zdi, střechy, okenní rámy a díly střech. Novinka loňského roku – atrapa polní dráhy má pokračování – lokomotivní depo a atrapy otevřených (kat.č. 41706) a oplenových vozů (kat.č. 41707). Modeláře velikosti N pak může potěšit nový železniční přejezd bez pohonu – kat.číslo 44637.

80109 Vybavení strojní dílny 41707 Dvojice oplenových vozů 44637 Přejezd se závorami

 

Bemo

Expozice Faurů

Nejzajímavější novinkou loňského roku Bema pro naše modeláře byl bezesporu model dieselové lokomotivy Faur L45H. Mnozí se jistě těší na jeho českou verzi. Výrobce však zatím tento počin nepotvrdila a tak se můžeme těšit kromě řady modelů pro alpské úzkorozchodky „jen“ na rakouskou verzi Stainzer Lokalbahn – katalogové číslo 1020950.

 

 

 

Brawa

Lanovla Leitner, zatím "jen" originál

Hlavní novinkou tohoto výrobce je parní lokomotiva původní pruské řady G10, pozdější označení u DR 57.10. Model bude vyráběn v mnoha variantách a Brawa nezapomněla ani na české modeláře a sice až v roce 2015, ale přeci, je potěší modelem lokomotivy 534.110 ve III. epoše. – kat. číslo 40828. K vidění byl ručně vyrobený vzorek verze DB. V poslední době jsme zaznamenali zvýšený zájem o lanovky a tak mnohé jistě potěší novinka - lanovka Leitner s moderními a známými 6-místnými sedačkami s „kukaní“.

Novinka BR 57.10 prezentovaná v katalogu Stejná lokmotiva vystavená v Norimberku

 

Brekina

Brekina pokračuje v nastoupeném trendu a věnuje se poměrně aktivně modelům autíček z bývalého východního bloku. Asi největší radost nám udělala s Ladou Nivou Policie ČR. – katalogové číslo 27224. Určitě zajímavým modelem je i Robur Garant v různých barvách 30700-30702) či jako hasičské auto – kat.číslo 30705.  Sběratelé určitě uvítajíi ale i například Fiat 131 mirafiori v celkem 4 barvách (kat. čísla 22600 – 22603) nebo otevřený Land Rover – kat.čísla 13750-13752. Kromě toho najdeme v nabídce další varianty Roburu LO2500 nebo Barkase B1000.

Těchto jsem se již nebáli... A hurá na dovolenou k Baltu ...

 

Busch

Stánek firmy Busch byl jako vždy plný diorámat a scének z života. Nejvíce mě zaujala kasárna z dob NDR. Na nich jsou nové budovy, které jistě najdou uplatnění u našich modelářů – povedená panelová budova pojatá jako vojenská ubytovna  – kat.číslo 9607 nebo garáže pro velká vozidla, které najdou uplatnění jistě i v civilním sektoru – katalogové číslo 9608. Novým vozidlem v nabídce Busche pro letošní rok je Mercedes-Benz Unimog U430, zejména se mi líbilo jeho provedení silniční údržby – katalogové číslo 50915. Busch nezapomněl ani na naše modeláře a sběratele a v třídě modelů Espewe bude od března k dostání IFA W50 s plachtou v provedení ČSAD. Nabídka vozů velikosti TT produkce bývalé firmy Lorenz bude obohacena o dalších 5 verzí – například kontejnerový vůz s kontejnery WoodTainer XXL – katalogové číslo 31141.

IFA W50 ČSAD Kasárna z dob NDR - jako živá... Průmyslá drážka Unimog U430

 

ESU

Jako hlavní novinku prezentuje ESU doplňkový bezdrátový ovladač Mobile Control II k digitální centrále ECoS2. Jedná se v podstatě o smartphon, doplněný o mechanický prvek ovládání kolejiště. Vyžaduje WiFi vysílač, na který se připojí. Běží pod OS Android. Pod katalogovým číslem 50113 bude možno objednat verzi s WiFi připojením. Ten, kdo Wifi vysílač vlastní může koupit pouze ovládací prvek (katalogové číslo 50114). O tom, že v nedávné době započatá výroba luxusních lokomotiv, vybavených snad vším, co současná digitální technika nabízí, nabírá dech, svědčí hned dvě novinky – Gravita 10BB v barvách DB AG (katalogové číslo 31150) a různých soukromých společností (katalogová čísla 31151- 31154). Druhou novinkou je dieselová lokomotiva BR 245“ Traxx DE ME“ ve dvou provedeních DB AG (katalogová čísla 31090 a 31091).

Mobile Control II Hotová skříň a Gravitu10BB

Faller

Stánku Fallera dominovalo dioráma s digitálním provozem autíček Car Systém 3.0. Ze servisních důvodů bude prodej realizován přes vybrané (zatím jen německé) obchodníky přímo od výrobce ke koncovým zákazníkům. Pod katalogovým číslem 130170 bude možno objednat krásné vybavení kamenolomu s dalšími doplňky. Nejzajímavějším modelem pro naše modeláře je však stavebnice panelového domu, které se nacházejí snad v každém našem městě a bohužel i na vesnicích. Systém je modulový a je možno tak budovat „paneláky“ od tří pater výše (třípatrový základ – katalogové číslo 130801, dvoupatrové rozšíření katalogové číslo 130802). Na naše sídliště rovněž zapadne menší verze katalogové číslo130803 nebo pestře pomalované provedení třídy Premium – katalogové číslo 130800.

Panelák jako živý I nepořádek jako na sídlišti Celkový pohled na panelák Sídliště jako na Chodově ...

 

Fleischmann

Stejně jako vloni, i letos je Fleischmann na naše modeláře skoupý. Potěší jen „N-kaře“ Sergejem T 679.0 ve III-IV. epoše. Ostatní novinky jsou vesměs jiné verze již vydaných modelů.

 

Gützold

O tom, že Gützold žije, jsme se přesvědčili již na podzim v Lipsku. Jako svoje hlavní novinky uvádí parní lokomotivy BR 03.10 v olejovém provedení (katalogové číslo 59050) a BR 52 4900, vytápěnou uhelným prachem (katalogové číslo 56010). V katalogu však najdeme jen německé modely. Ve vitríně na stánku byly k vidění i dvě české lokomotivy- 555.3 a Sergeje. Na dotaz, zda a kdy bychom se mohli těšit na české modely, jsem dostal silně vyhýbavou odpověď s tím, že pokud se najde někdo, kdo objedná dostatečný počet modelů, o výrobě se může uvažovat. Tak nevím…. To potvrzuje i tabulka, která u lokomotiv byla vystavena.

Parní lokomotiva 52.4900 Český Sergej Lokomotivy umíme udělat, ale nejdříve objednejte.....

 

Heris

Tento výrobce nám stále dluží mnoho novinek, avizovaných v minulosti. Údajně v letošním roce bychom se měli dočkat – uvidíme… V nabídce se objevily vedle staronových modelů – vytápěcího vozu ČSD II.epocha, katalogové číslo 17047 a pivního vozu Česko-Budějovické pivo zavřený vůz Gbs typ Zts31 ČSD pod katalogovým číslem 17508 nebo jeho verze pro přepravu obilovin pod katalogovým číslem 17509.

 

Herpa

Prezentovala jako tradičně novinky, které uvede na trh letos v květnu a červnu. Kromě standardní porce dalších verzí již vyšlých modelů mě zaujaly hlavně modely z oblasti těžké přepravy. Pod katalogovým číslem 303590 vyjde samojízdný podvalník  Goldhofer.  V srpnu pak bude možno pořídit impozantní jeřáb Liebherr LR 1600/2. Zajímavý bude jistě i model motocyklu MZ 250 s postranním vozíkem, který bude v nabídce od července pod katalogovým číslem. Modeláře ve velikosti TT Herpa jistě potěší Barkasem B1000 pod katalogovým číslem 066221.

Předváděcí plocha u Liebherrů O letadla je rovněž zájem Herpa dostala svolení od Audi k výrobě modelu jejich autosalonu.

 

Jägerndorfer

Postavte si model sjezdovky!

Této rakouské firmě se nepodařilo uvést na trh vloni uváděnou novinku – šestinápravovou elektrickou lokomotivu 1064 ÖBB, stejně tak jsme se nedočkali lanovky 82392 a 82396. Jako novinku pro letošní rok uvádí firma Jägerndorfer elektrickou lokomotivu \rakouských drah 1062.07 jako provozní ve IV. epoše pod katalogovým číslem 26720 a její zvukovou verzi pod katalogovým číslem 26722. Stejnou lokomotivu v zeleném provedení jako muzeálně stroj muzea Strasshof pod katalogovým číslem 26710, resp. zvukovou verzi – katalogové číslo 26712.

 

 

 

Kibri

Novinkám Kibri dominuje futuristické autobusové nádraží s LED osvětlením. Hlavní budova má katalogové číslo 49006 a nástupiště pak 49005 a 49007.

Nástupiště autobusového nádraží A jeho hlavní budova

 

Kuehn modell & digital

To, že firma Kuehn modell stále zápasí s termíny u svého zahraničního dodavatele výrobků, svědčí to, že z loňských novinek nebylo mnoho dodáno a pan Kühn se střízlivě nepouští do dalších slibů. Letos se pravděpodobně dočkáme Regioshuttle – motorového vozu řady 840 (katalogové číslo 33550), jehož hrubá stavba již byla k vidění. Rovněž Bastardy v měřítku 1:160 (katalogové číslo 95012 a 95014) by měly v brzké době spatřit světlo světa. Bardotek se letos nedočkáme, termín jejich výroby je posunut na rok 2015.

"Bastard" ve velikosti N RS1 v rozpracované podobě

 

LGB

Na stánku LGB je vždy pěkné kolejiště

Z novinek mě nejvíce zaujala čtyřspřežní úzkorozchodná tendrovka Mh 52 (katalogové číslo 28005). Na kolejišti na stánku se proháněly dvě novinky loňského roku - elektrická jednotka  Allegra RhB ABe 8/12 – známka toho, že již budou brzy uvedeny na trh.

 

 

 

 

 

 

 

Liliput

Jako tradičně patří stánek koncernu Bachmann Europe k největším v hale 4A. Přísun novinek nijak nevybočuje z navyklého standardu. Můžeme se tak těšit na pěknou muzeální parní lokomotivu řady 671 GKB (katalogové číslo 131969) nebo exoticky vypadající motorový vůz STLB, katalogové číslo 133000.

 

Märklin

 Märklin pokračuje v nastoupené péči o nejmladší modeláře. Obohacuje tak svojí nabídku modelů pro nejmenší třídy My World, ale i cenově dostupnou třídu Start Up pro větší modeláře. Ve třídě My World určitě bude mít úspěch stavebnice překládací stanice s jeřábem. (katalogové číslo 72205). Z kategorie modelů Exklusiv si set šesti kotlových vozů v I. epoše (katalogové číslo 46084) jistě najde zájemce i u našich modelářů. Ze standardní nabídky H0 bude rovněž set nákladních vozů v I. epoše, katalogové číslo 46086. Zajímavou novinku předváděli zástupci firmy na tradičním předváděcím kolejišti – digitální parní lokomotivu s tendrem, v němž v průběhu jízdy postupně ubývalo uhlí. Pomocí digitálního ovládání bylo možno po příjezdu pod zauhlování uhlí „doplnit“. Případní zájemci o vagóny Märklin velikosti H0 nemusí mít obavu z neizolovaných dvojkolí – všechny vagóny Märklin v naší nabídce jsou automaticky distribuovány s dvojkolími izolovanými!

Märklin má vždy velké předváděcí kolejiště... ...a na něm formou komentovaného vystoupení předvádí novinky Jako třeba ubývající uhlí v tendru parní lokmotivy Novinka ve velikosti 1