Úvod Co se starými mašinkami – 2.díl

Co se starými mašinkami – 2.díl

Obsah seriálu:

1. díl, Dědictví minulosti

2. díl, Lokomotivy

3. díl, Vagóny

4. díl, Koleje a ostatní příslušenství

 

Lokomotivy

Při posuzování použitelnosti hnacích vozidel je podstatné, zda budeme naše budoucí kolejiště napájet analogově nebo digitálně. Obecně lze říci, že digitální napájení klade na lokomotivy daleko větší nároky. Z toho důvodu není naprostá většina starších hnacích vozidel vhodná pro provoz na digitálním systému. Neznamená to však, že jejich provozování v digitálním systému není technicky možné.

Lokomotiva v nelichotivém stavu

Pokud hnací vozidlo v minulosti procházelo pravidelně údržbou, nebývá problém ho uvést do plně provozního stavu.Doporučuji důkladně vyčistit od prachu, chlupů, vlasů a dalších nečistot, které bývají namotány v převodech a na všech otáčivých částech pojezdu. Dále je třeba zkontrolovat stav sběračů – zda nejsou ubroušené, vypálené a zda mají dostatečný přítlak na dvojkolí. Pokud bylo vozidlo v minulosti více provozováno, je třeba zkontrolovat uhlíky a kolektor motoru. Ubroušené uhlíky je třeba vyměnit, případně stočit kolektor a vyčistit mezery mezi jeho lamelami. Po provedení všech úkonů je třeba lokomotivu promazat. Promazáním se nemyslí prolití olejem, ale aplikace několika kapek speciálního oleje do ložisek otáčivých částí.

Ne každý si na toto troufne. Navíc je nutno si uvědomit, že neodborným zásahem můžete model nenávratně poškodit. V Plzeňské provozovně Happy Model tento servis a opravy provádíme.

 

Lokomotiva v opravě

Horším případem – a musím podotknout, že jich je daleko víc, než těch předcházejících – jsou vozidla, jejichž provozovatelé údržbu neprováděli. Důsledkem toho jsou, a to zejména u mladších vozidel velikosti TT, vydřená ložiska s velkými vůlemi. V těchto případech je buď oprava nemožná v důsledku absence náhradních dílů, nebo finančně tak nákladná, že je nerentabilní. Do této skupiny lze rovněž zařadit hnací vozidla, která k nám do opravy rovněž poměrně často přijdou. Jsou to v podstatě vraky lokomotivy, na kterých chybí spousta dílů. Je více než pravděpodobné, že pokud by se její oprava zdařila, bude to za cenu blížící se ceně modelu nového nebo ji může dokonce překročit.

 

 

 

 

Vladimír Švígler

<<předchozí díl další díl>>